
Közösen a menstruációs szegénység ellen
A dm elköteleződött a női egészség támogatása mellett, kezdeményezéseinkkel továbbra is a testi és lelki egészség tudatos fejlesztésére koncentrálunk. Társadalmi felelősségvállalási aktivitásunk fókuszában idén nemzetközi szinten a menstruációs termékekhez való hozzáférés segítése áll. A dm a 2025. június 1. és 2025. június 30. közötti időszakban minden megvásárolt Jessa termék után 50 forintot fordított jótékony célra úgy, hogy ebben az értékben intimhigiéniai terméket adományoz a Magyar Máltai Szeretetszolgálatnak.
A júniusi kampány ideje alatt összesen 186.513 db Jessa terméket adott el a dm, ez 9.325.650 forint összeget jelent. A dm ezt felkerekítve 10 millió forint értékben juttat el intimhigiéniai termékeket a szeretetszolgálatnak a nyár folyamán. A szervezet a termékeket az intézményrendszerükhöz tartozó, hátrányos helyzetben élő általános és középiskolás lányok között osztja szét országosan.
Tabuk a menstruáció körül
A menstruáció a női lét természetes velejárója, de a téma sok társadalomban még mindig tabunak számít. Ezt a képet erősíti meg az a kutatás is, amelyet a dm nemzetközi szinten végzett el tavaly a Spectra Kutatóintézettel közösen. Összesen 6000 nőt kérdeztünk meg 11 dm-országban, a kutatásban résztvevők 60 %-a úgy érzi, a menstruációs fájdalmak témája, a higiéniai szükségletek és a mestruációs termékekhez való hozzáférés kérdései nem jelennek meg kellő súllyal a közbeszédben. Sokak számára a menstruáció a stigmatizáció és a szégyen érzésével kapcsolódik össze. A kutatás szerint a felvilágosítás nem elégséges színvonalú, miközben hiányzik a társadalmi elfogadás és gyakran az anyagi lehetőségek is korlátozottak.
Edukációs és terméktámogatás
A menstruációs szegénység fogalma azt a helyzetet írja le, amikor valaki anyagi okokból nem engedheti meg magának a szükséges higiéniai termékek beszerzését, vagy emiatt nem tudja a termékeket olyan gyakran cserélni, mint ahogy szükséges lenne. A témával kapcsolatos alapvető ismeretek hiánya is része a problémakörnek. A Spectra kutatás keretében a menstruációval kapcsolatos anyagi jellegű terhekre is rákérdeztünk. A válaszadók 33 %-a számolt be arról, hogy a menstruációs termékek megvásárlása komoly anyagi terhet jelent a számukra. Az ingyenesen elérhető termékekkel ezért célzottan segítjük azokat a nőket és lányokat, akik anyagi korlátok miatt nem jutnának intimhigiéniai termékekhez. Tavaly a Magyar Máltai Szeretetszolgálat részére 5 millió forint értékben adtunk át intimhigiéniai termékeket, illetve a Budapesti Orvostanhallgatók Egyesületét segítettük adománnyal szabadon hozzáférhető edukációs anyagok létrehozásában. A hallgatók a szeretetszolgálat intézményeiben edukációs workshopokat is tartottak.
Betétautomaták ingyenes termékekkel
2025 júniusában két új betétautomata kihelyezésében támogatjuk a dm a HoldOn Egyesületet, hogy a szervezet bővíteni tudja segítő tevékenységét, amellyel hátrányos helyzetű nőket és lányokat érnek el. A szervezet tavaly összesen három betétautomatát üzemeltetett, amelyek közül egyet a dm „fogadott örökbe” és biztosította hozzá a termékeket. Az egyesület idén a Kompánia Alapítvány Alter közösségi terében és a ferencvárosi FESZGYI Család- és Gyermekjóléti Központhoz helyez ki betétautomatákat, amelyek feltöltéséhez idén is saját márkás Jessa termékeket biztosítunk. A termékekhez anonim módon juthatnak hozzá a rászorulók, az automata modern, kreatív eszköze annak, hogy minél szélesebb réteg számára szabadon hozzáférhetővé váljanak a higiéniai termékek. Az automatával folyamatos és kiszámítható segítséget nyújtanak az intézményhez kapcsolódó közösségek számára.